Ruta circular de Sant Sadurní de l'Heura a Sant Joan de Salelles pels boscos i planes del Daró

Fitxa tècnica:

• Lloc de Sortida: Plaça de la República, Sant Sadurní de l’Heura.
  • Distància: 7.600 m
  • Durada mínima: 1,45 hores
  • Desnivell: 81 m
  • Dificultat: Baixa
  • Època recomanable: Tot l’any

L’arboç, unes flors que maduren en un any...Al nostre itinerari trobarem els cirerers d’arboç (Arbutus unedo), un arbret d’uns 2 metres d’alçada, de la família de les ericàcies, com el bruc, però ben diferents d’aquests. Les seves flors tardaran un any en convertir-se en el seu fruit, quan la major part de flors només tarden tres o quatre mesos. El fruit, les cireres d’arboç o de pastor, contenen un producte que, si sen mengen moltes, poden causar certa embriaguesa. Aquests fruits alimenten i ajuden a passar una part de l’hivern a diverses espècies d’ocells i mamífers. Quan aquest territori estava ple de molins...Avui ja no queda funcionant cap molí al Daró i als seus afluents, però a l’edat mitjana, n’hi havia 17, aprofitant que hi havia un període amb més pluges i aquests rius i torrents portaven aigua gairebé tot l’any. Però, perquè servien aquests molins? Eren molins pel moldre el gra dels cereals que es conreaven a gran part de les Gavarres. Els senyors feudals autoritzaven la construcció dels molins als propis pagesos i percebien una part de la farina o bé els corresponents impostos. Per fer funcionar els molins, recollien l’aigua riu amunt, i la canalitzaven fins al molí, on la força hidràulica movia les moles que molien els cereals. Itinerari1. 0,0 Km. Sant Sadurní de l’Heura. Davant de l’església, mirant la porta, agafarem a la dreta, el carrer Major, direcció sud.
2. 0,014 Km. Girem a l’esquerre pel mateix carrer Major, antic camí a Cassà de la Selva. Continuarem recte pel camí de terra, travessant la carretera de la Bisbal a Cassà de la Selva, entrant a l’antic veïnat de les Arades.
3. 0’705 Km. prenem el camí de l’esquerra, i a uns 200 m més endavant començarem a baixar cal al Daró. El camí no és amable: estones trobem els esqueis de roca fent-nos de paviment. Cal caminar mirant el terra, sense deixar de mirar l’entorn. Aviat un bosc més humit ens deixa enrere les sureres i els pins, i és ara quan trobem alguns trèmols, freixes de fulla estreta, saulics i verns: ja som al Daró.4. 1,97 Km. El Daró i el Molí d’en Ribes. El riu Daró sorprèn. Per una banda, quan fa temps que no plou, sembla un camí de pedres desendreçades. Quan plou, es torna salvatge i arriba a tenir més de 4 metres d’alçada. Diuen els biòlegs que és un dels millors rius de règim mediterrani, en relació a la seva conservació; per exemple, no hi ha peixos d’espècies invasores, ja que no poden resistir els llargs períodes de sequera i les avingudes torrencials en cas de pluja.
5. 2,38 Km. Can Pou de la Muntanya, ens enfilarem pel camí fins arribar a la plana amable de can Pou de la Muntanya, mas que trobarem enrunat a la nostra esquerre. Seguirem per la nostra dreta.
6. 3,17 Km. El Mas Gran, seguim el nostre trajecte i ben aviat començarem a tornar a baixar, passant pel costat del Mas Gran.
7. 3,80 km. Riera de Cantagalls. Baixant ens trobem, a l’esquerre, la riera de Cantagalls, que resseguirem durant una estona, fins arribar al Daró. El travessem i seguim uns 40 m. En aquest punt, podeu tornar cap a Sant Sadurní prenen el camí de l’esquerra, o bé pel de la dreta, continuar pel costat del Molí d’en Frigola, que es el que triem nosaltres.8. 4,74km. Veïnat de Sant Joan de Salelles. Arribem al veïnat de Sant Joan de Salelles, que comparteixen els antics municipis de Sant Sadurní i Cruïlles, fins que als 5,60 km arribem als masos de Salelles i a la plana agrícola del veïnat.
9. 6,31 km. Sant Joan de Salelles, la capella del segle X-XI, d’estil romànic.
10. Tornada a Sant Sadurní de l’Heura, on finalitzarem la nostra caminada. Arribarem al poble pel carrer Cases Noves, travessarem la carretera de la Bisbal a Cassà, continuant pel carrer Major fins a la plaça de la República.