Competències municipals

L'article 86.1.2 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya estableix les funcions pròpies dels ens locals de Catalunya. Les competències dels municipis estan establertes a l'article 84 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya i als articles 7, 25, i 27 de la Llei de Bases de Règim Local.

El municipi de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní té naturalesa territorial.

El municipi gaudeix d’autonomia per la gestió dels seus interessos, es l’ens bàsic de la organització territorial de Catalunya i el mitjà essencial de participació de la comunitat local en els afers públics.

El nostre repte es concreta en un govern fort i amb visió europea, en què la garantia de la bona administració i la qualitat del servei siguin la base de la seva funció.

L’article 84 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya diu textualment:

“ 2. Els governs locals de Catalunya tenen en tot cas competències pròpies sobre les matèries següents, en els termes que determinin les lleis:

  1. L’ordenació i la gestió del territori, l’urbanisme i la disciplina urbanística i la conservació i el manteniment dels béns de domini públic local.
  2. La planificació, la programació i la gestió d’habitatge públic i la participació en la planificació en sòl municipal de l’habitatge de protecció oficial.
  3. L’ordenació i la prestació de serveis bàsics a la comunitat.
  4. La regulació i la gestió dels equipaments municipals.
  5. La regulació de les condicions de seguretat en les activitats or­ganitzades en espais públics i en locals de concurrència pública. La coordinació mitjançant la Junta de Seguretat dels diversos cossos i forces presents al municipi.
  6. La protecció civil i la prevenció d’incendis.
  7. La planificació, l’ordenació i la gestió de l’educació infantil i la participació en el procés de matriculació en els centres públics i con­certats del terme municipal, el manteniment i l’aprofitament, fora de l’horari escolar, dels centres públics i el calendari escolar.
  8. La circulació i els serveis de mobilitat i la gestió del transport de viatgers municipal.
  9. La regulació de l’establiment d’autoritzacions i promocions de tot tipus d’activitats econòmiques, especialment les de caràcter comer­cial, artesanal i turístic i foment de l’ocupació.
  10. La formulació i la gestió de polítiques per a la protecció del medi ambient i el desenvolupament sostenible.
  11. La regulació i la gestió dels equipaments esportius i de lleure i promoció d’activitats.
  12. La regulació de l’establiment d’infraestructures de telecomuni­cacions i prestació de serveis de telecomunicacions.
  13. La regulació i la prestació dels serveis d’atenció a les persones, dels serveis socials públics d’assistència primària i foment de les polí­tiques d’acolliment dels immigrants.
  14. La regulació, la gestió i la vigilància de les activitats i els usos que es porten a terme a les platges, als rius, als llacs i a la muntanya.

3. La distribució de les responsabilitats administratives en les ma­tèries a què fa referència l’apartat 2 entre les diverses administracions locals ha de tenir en compte llur capacitat de gestió i es regeix per les lleis aprovades pel Parlament, pel principi de subsidiarietat, d’acord amb el que estableix la Carta europea de l’autonomia local, pel prin­cipi de diferenciació, d’acord amb les característiques que presenta la realitat municipal, i pel principi de suficiència financera.

4. La Generalitat ha de determinar i fixar els mecanismes per al finançament dels nous serveis derivats de l’ampliació de l’espai com­petencial dels governs locals.